Thursday, February 19, 2009

Rysk ångest och dragspel

Vet ni vad jag har gjort? Jo - jag har varit på Dramaten-premiär för första gången i mitt liv. Det är sant! (Magnus - jag vet att du inte tror mig, men det är helt och hållet sanningsenligt.)

I lördags var det dags, och det var till viss del med blandade känslor jag gick dit. Inte för att jag inte gillar teater (tvärtom!) utan för att jag hyser ett visst agg mot en viss typ av den lite fiiiiinare kulturen. (läs: de som fjäskar för Roy Andersson).

Pjäsen som hade premiär var Leo Tolstoy´s Mörkrets Makt, och förutom undertecknad och Letti så var lokalen fylld med idel ädel Dramaten-adel. Och så Helle Klein.

Jag vill nu passa på att ge cred till ensemblen som ändå gjort ett seriöst försök att göra något spännande av den gammel-ryska och ångestfyllda realism som Leo Tolstoy försöker fånga i pjäsen. Slutresultatet är sådär, det var lite för mycket stön och skrik och dragspel för min smak. Eller som Letti sa i pausen: "Just när man känner att man kommer in i handlingen, så är det nån som börjar dra i ett j***a dragspel."

Det var på det stora taget en intressant upplevelse, som jag gärna gör om. Går på Dramaten-premiär, alltså. Men utan gammel-rysk ångest och dragspel.

No comments: