Monday, January 28, 2008

MMORPG is da shit! ;-)

Ovanstående rubrik hittade jag på ett forum om World of Warcraft, och tyckte att den förtjänade en plats på min blogg. MMORPG står för Massive MultiPlayer Online Role Playing Game. Och ja - jag är en MMORPG-are. Jag spelar t ex World of Warcraft (WoW) sedan starten för drygt tre år sedan, även om det är väldigt sporadiskt numera. Det har självklart inneburit väldigt mycket tid framför datorn, säkert flera hundra timmar eller nåt sånt, men också en hel del sociala kontakter, inklusive ett tiotal nya, nära kompisar runt om främst i Sverige men också utomlands. Enda nackdelen är väl att skillnaden mellan hardcore-spelarna (som helst skulle spela 24-7) och oss casual-players är väldigt stor - och blir större.

Förutom WoW spelar jag Lord of the Rings Online (LOTRO) och det är ett annorlunda men jäkligt trevligt spel. Där tillhör jag ett gäng sköna vuxna lirare i ett s k kinship döpt till DFFB (De Fria Folkens Brödraskap) som jag verkligen lärt mig uppskatta, trots Mixzi´s kassa humor... ;-)

Kravlöst och trivsamt - och jäkligt kul avkoppling från 4IRL.

Jag tror online-spel KAN vara en dålig idé om du försakar ditt vanliga liv (s k IRL) i din iver att raida och få epic items. Men online-spel är också, för de allra flesta, ett jäkla schysst sätt att fördriva lite tid, slappna av, umgås med nya och gamla vänner och (vilket har varit fallet med min 15 år yngre lillebror) lära sig bättre engelska både i tal och skrift.

Den som tycker annorlunda kan logga in som Horde på WoW-servern Zenedar så ses vi utanför Gadgetzan... =)

1 comment:

Alexandra Einerstam said...

Det enda online-spel jag spelar är scrabble på www.betapet.com... *skratt*

Kul att du har börjat blogga!!!