Friday, January 25, 2008

Roy Andersson är en klåpare

Alltså allvarligt... Undertecknad är innerst inne en ganska stillsam och vänlig person, och kan ha fördragsamhet med det mesta även om jag inte alltid håller med eller tycker att det är bra. Så också inom kulturlivet. Jag går t ex gärna på teater, ser gärna både bred och smal film på bio, skrattar hjärtligt åt halvdåliga stå-uppkomiker som skämtar om sitt taskiga samliv och lyssnar på krystade rim på deltävlingar till Poesi-SM. Och ja - jag tycker att det är ok att det gemensamma finns med och stöttar så att fler än de som har råd både kan utöva kultur och nyttja kulturutbudet.

Typ.

Det finns dock en företeelse i det svenska kulturlivet som retar mig så till den milda grad att jag nästan vill bita mig själv i foten och äta kallt rotmos med gammal gurkmajonnäs och surströmming. Vi kan kalla det för "Roy-fjäsket".

Roy "mitt ego är större än Globen" Andersson vann igår typ sjuttio guldbaggar. Igen. Förra gången (2001) var det för en film som ingen ville se, som hade kostat miljontals kronor av skattebetalarnas pengar men som fick helt sjuka hyllningar av en samlad kritikerkår. Allt enligt "kejsarens nya kläder"-modellen där ingen kanske riktigt förstår storheten men ändå inte vågar skriva något annorlunda än hyllningar för att undvika att "avslöjas" som imbecillt slödder vid nästa gathering på KB. Samma sak i år.

Roy "det är inte oförtjänt" Andersson. Roy "utan Filminstitutets stöd skulle jag jobba på H&M" Andersson. Roy "är du inte med mig är du mot mig" Andersson. Roy "Din mamma!" Andersson.

Fram till 2001 var det med stort intresse jag följde vilka som vann dessa gyllene baggar. Det kan jag fortfarande göra, även om det är med viss cynism.

I år kollade jag inte alls då jag visste på förhand att Roy skulle sopa mattan med alla filmer, oavsett hur bra de är eller hur mycket publik de lockat. Inte för att han eller hans filmer är bra på något sätt, utan därför att han har ett fast grepp om kulorna på sitt entoura... jag menar på den samlade finkulturella kritikerkåren, inklusive Guldbagge-juryn.

Fy fan.

No comments: