Wednesday, July 01, 2009

Inte helt säker

Jag kan inte helt sätta fingret på det, men det är något som inte känns helt bra med årets upplaga av Almedalsveckan. Jag ska försöka förklara hur och varför.

Jag älskar fenomenet i sig, och det väldukade smörgåsbord för samhällsintresserade som det utgör. Undertecknad är i Visby för, om jag räknat rätt, tionde gången i ordningen. Första gången var redan 1996. Då var det inte mycket action alls. Jag minns att vi hade karaoke vid hamnen och att Alf Svensson fick ta emot några kondomer från en av våra kampanjande medlemmar (jag var där med SSU). Jag minns också att Sverigedemokraterna ordnade torgmöte, och att de spottade en av mina vänner i ansiktet för att han hade SSU-tröja på sig. Jag minns också att vi spelade kubb för första gången under den veckan. Så länge sedan är det alltså.

Sedan dess har mycket hänt. Varje år slås nya rekord i antalet evenemang och arrangörer. I år är det över 1000 listade aktiviteter. Känslan av att "nu räcker det väl ändå, nu får det inte plats mer" är stark. Men det var den å andra sidan redan 2002, och då var det väl drygt 150 arrangemang om jag minns rätt.

Den känslan till trots, så har det varje år (fram tills i år) ändå varit politiken som dominerat. Talen varje kväll kl 19 i fantastiskt vackra Almedalen har varit det viktigaste, och allt det andra runt omkring har mest varit dekorativt eller komplement. Trots andra krafters massiva försök att dominera den mediala rapporteringen så har det inte fått något märkbart genomslag. Det är politiken som har synts och rapporterats vidare. (Möjligen är BMW 2007 och Teaterpartiet (hette de så?) 2006 undantag från detta.)

Så känns det inte i år.

Det känns snarare som att årets upplaga är mer av ett vuxenkollo för PR- och reklambranschen än en mötesplats för politiska idéer och människor. Det verkar vara viktigare att rapportera vem som synts med vem på vilken bar och med vilken drink i handen än att prata politik.

Detta stör mig, och jag hoppas att jag har fel. Jag är som jag skrev i början endast en person, och jag kan inte påstås ha koll på allt som händer. (allra minst med över 1000 evenemang).

Så ni som inte håller med är självklart välkomna att protestera! =)

2 comments:

Jenny said...

HEJ oavsett om du har det bra eller inte så HOPPAS jag att du kan njuta av att vara där! Och så vill jag bara tala om att jag SAKNAR dig!!! KOM HEM!!!!!!!!!!!

Hasse Sandberg said...

Jag upplevde Almedalen för första gången, inte som du Jimmy för tionde gången!

Det var med stapplande steg som jag intog Visbys gator, redan på söndagen, för en vecka sedan. Det förvånade mig då, att det var så lite som hände. Men oj, på måndagen var det en stor skillnad. Då var politikens Kiviksmarknad verkligen igång. Visst är det ett vuxendagis för PR och reklammänniskor som äter gratismat och sköljer ned det med rosevin (även detta sponsrat) men det finns ett annat Almedalen bortom detta. Jag upplevde ett Almedalen där många kontakter knöts mellan politiska företrädare och intresseorganisationer. Mellan olika intresseorganisationer.

Årets almedalsvecka var otroligt spekat med intressanta föreläsningar/seminarier som höll en otroligt hög kvalitet!

Jag kan konstatera att om man åker till Almedalen och tro att man ska slå igenom med sitt budskap, då tror man fel. Almedalen handlar om att knyta nya och underhålla gamla kontakter. Det handlar även om att informera och därigenom föra ut sitt budskap. Detta är något som jag tycker att Jimmy tillsammans med sina jobbarkompisar lyckades mycket väl med. Smart att ha en lokal för andra seminarier!