Tuesday, October 10, 2006

Vad ni gör - skyll för f-n inte på media

I dessa dagar är det många som så här i efterhand vill berätta hur det egentligen är. Jag talar självklart om de s k eftervalsanalyser som just nu duggar tätt, och där flera mer eller mindre kända partivänner (i flera fall bortglömda föredettingar) försöker påminna världen om att de finns och att de minsann har svaren på frågorna som alla ställer sig.

Inte sällan har dessa självutnämnda innehavare av facit suttit på läktaren under själva valrörelsen, eller i värsta till och med suttit tysta vid sammanträdesbordet när de beslut de i efterhand kritiserar fattades.

Den typen av kritik dyker alltid upp och var väntad, och har mer att göra om personliga wannabe-strävanden än om seriös analys.

En annan, lika banal s k "analys" som dyker upp både här och där så här efter valet är den att allt var medias fel. Så resonerade moderaterna efter valstugereportaget 2002 och så resonerar vissa socialdemokrater efter valförlusten för tre veckor sedan. "Om det inte hade varit för den där j-kla Unsgaard eller den där Knutsson eller den där Josefsson så hade vi vunnit valet", är tesen och därmed också förklaringen till det dåliga resultatet för det egna partiet.

Såna resonemang gör att det vänder sig i magen på mig. Det är helt enkelt inte seriöst! Självklart finns det enskilda journalister som är värda kritik utifrån kravet om opartiskhet, jag har i mitt arbete som pressekreterare råkat ut för ett par sådana exempel. Men det är min bestämda uppfattning att i 95 procent av de fall där vi är missnöjda med utfallet i media så får vi f-n skylla oss själva! Att skylla på media eller enskilda journalister är därmed att göra det för enkelt för sig, att gömma sig och skydda sig mot en annars kanske lite jobbig självkritik.

Det är en uppfattning som jag vet delas av andra, men uppenbarligen inte av alla - åtminstone inte än.

No comments: