Friday, March 26, 2010

Hur svårt kan det vara, komplett.se?

Jag handlar inte ofta på nätet, men när jag väl har gjort det har det ofta handlat om tekniska prylar som tillbehör till datorn el dyl. En klar favorit bland nätbutikerna har varit Komplett.se som med bra priser och hyfsat snabb leveranstid varit bäst i test. Fram tills nu, alltså. Komplett.se sjunker för tillfället nämligen som en sten på förtroendeskalan och är nästan i samma nivå som Comhem nu. Vi snackar målfoto med förstoring.

Följande har hänt: För ett och ett halvt år sedan köpte jag en dator från Komplett.se; ett rejält, vattenkylt monster som skulle klara av de påfrestningar som ett antal timmars World of Warcraft-spelande i en soluppvärmd lägenhet där två katter som gärna delar med sig av sin kroppsbehåring ställer på en dator.

I stort så är jag nöjd med själva datorn, den har varit lite småtjurig ibland men inget allvarligt. Så händer det som inte få hända: datorn går sönder. Den blir helt kaputt. Ringer (efter att ha rådgjort med datorkunniga i min närhet) till supporten och förklarar symptomen. "Hmm", säger supportkillen, "det där måste vi nog kika på. Du får skicka den till oss."

Jag får instruktioner på hur jag ska gå till väga, och gör som jag blir tillsagd. Räddar innehållet på hårddiskarna med hjälp av Johan the tech wiz, lämnar in datorn till Komplett.se:s centralt belägna hämtbutik och får beskedet att "det här ska nog gå hyfsat snabbt". So far so good.

Sen började strulet.

När jag efter dryga två veckor ringer och kollar hur det går ifrågasätts om jag överhuvudtaget lämnat in nån dator. "Vi har i alla fall inte fått in någon" säger supporttjejen på den där hemska göteborgsdialekten som jag senast fick i örat när jag bråkade som värst med Comhem.

Några dagar senare ringer jag igen. Då har de fortfarande inte hittat datorn, och inte ens med lite detektivarbete verkar den gå att uppbringa. Sen får jag frågan om jag minns vad killen som tog emot min dator i deras butik hette. Här någonstans börjar jag surna till rätt så ordentligt, men jag behärskar mig. Andas lugnt och tänker på kattungar och finstämd körsång, ja ni vet vad jag menar.

Lite senare samma dag blir jag till slut uppringd med positiva besked: datorn är upphittad (den hade registrerats på en annan kund, därav förvirringen) och den är klar! Då detta meddelande gavs mig på en måndag frågade jag om när jag kunde hoppas att få tillbaka datorn. Hur skulle den skickas till mig? Det kunde de inte svara på, men antagligen hade jag den hos mig redan i slutet av den då innevarande veckan.

Det är nu snart två veckor sedan.

Då jag började ana oråd när ingen dator hade kommit efter en vecka, ringde jag till Komplett.se igen. Då är datorn borta ur systemet (igen) och det går inte att få något som helst besked om status eller ETA. "Jag är ledsen, men jag lovar att kolla och återkomma" säger supportkillen. Och återkommer. Inte.

Ringer någon dag senare och pratar med ytterligare en supportkille. Han lyckas efter att ha konsulterat minst två olika kollegor komma fram till slutsatsen att datorn nog finns någonstans men att den som är ansvarig för den är sjuk. "Han kommer tillbaka imorgon, och kommer att ringa dig på en gång och berätta status" berättar den andra supportkillen.

Behöver jag ens skriva att jag inte blev uppringd?

Tio minuter innan stängningstid i går torsdag, tillika den dag då jag skulle bli uppringd av den tillfrisknade killen, har jag väntat länge nog. Jag ringer igen, och får prata med ytterligare en supportkille som glatt berättar att datorn är klar och dessutom skickad! "Vad bra", säger jag och skriver förväntansfullt ned det upplästa kolli-id-numret så att jag kan följa transporten. Posten AB är dem som anlitas för transporten. Jag har också fått ett mail från Komplett.se kl 10.47 där det står att datorn är skickad.

Nu går det dock inte att, över ett dygn senare, hitta nåt paket i Postens system. Skälet? De har helt enkelt inte fått något paket. I alla fall inte enligt Sofie på Postens kundtjänst som jag pratat med. "Den registreras så fort den kommer till oss" säger hon och uppmanar mig att ringa till leverantören. Vilket jag självklart gör.

"Jag har ingen information att ge, men du bör ha datorn i början av nästa vecka" säger supportkillen på Komplett.se. (För övrigt samma kille som jag för exakt en månad sedan felanmälde datorn hos).

Jag är just nu både fascinerad och förbannad. Mest det senare. Sen är jag nog lite ledsen också. För det här ger intensiva deja vu-vibbar från mina fajter med Comhem. Och jag har ju, som jag skrev i början av det här inlägget, tyckt bra om Komplett.se.

Fy fan för usel kundservice!

No comments: