Tuesday, March 30, 2010

Reflektion så här fram mot småtimmarna

Blev uppmanad av en vän på Facebook att testa tjänsten googlad.nu bara på skoj. Så det gjorde jag. Och fick svaret att mellan 0 och 90 personer googlar på mitt namn per månad. Väldigt träffsäker tjänst, med andra ord... ;-)

I alla fall, så bjöd tjänsten också på en exklusiv google-sökning på mitt namn. Och när jag bläddrar mig igenom träffarna påminns jag om att jag hunnit med en jäkla massa under mina inte alltför många år i yrkeslivet. Jag inser också att jag är förbaskat lyckligt lottad. Eller vad sägs om detta:

Jag har lärt mig mitt yrke genom att göra det (learning by doing, ni vet) under ett drygt decennium på den socialdemokratiska riksdagsgruppen. Jag har under samma tid fått jobba med min hobby.
Jag har blivit upplärd av, och fått jobba med, fantastiska kollegor och mentorer som Eva Rundqvist, Carina Persson, Sebastian Navab, Ömer Oguz, Eva Franchell, Anna Forsberg, Peter Akinder, Peter Öhman och många fler (orkar inte räkna upp alla...) Jag har varit politisk sekreterare för landstingsledningen i Örebro län, där jag bland annat fick jobba med nuvarande landstingsbossen Marie-Louise Forsberg-Fransson.
Jag har varit webbredaktör för socialdemokraternas centrala webbplats och presskontakt för den fantastiskt kloke Lars Stjernqvist under hans sista halvår som partisekreterare. Jag har haft den stora ynnesten att jobba åt den fd gruppledaren för (s) i riksdagen Britt Bohlin. Jag har lärt känna Nalin Pekgul, Åsa Westlund, Ibrahim Baylan och många fler kloka sossar.

Jag har varit pressekreterare i den socialdemokratiska ja till euron-kampanjen där jag fick jobba åt bland annat Anders Sundström och Anna Lindh. Jag har också haft förmånen att jobbat som pressansvarig åt den spännande (och stundtals omstridda) finansborgarrådet i Stockholm, Annika Billström. Jag var under ett intensivt år presskontakt åt stora politiker och personer som Sven-Erik Österberg, Thomas Östros, Ulrica Messing och en handfull till. Sedan två år tillbaka är jag pressansvarig på ett spännande (och nördigt) företag dit jag hade turen att bli headhuntad och där jag utmanas och utvecklas varje dag.

Jag har blivit sedd och fått pröva på nya saker. Jag har blivit lyft och fått cred. Jag har gått kurser och hållt kurser. Jag har lärt mig krishantering "the hard way". Jag har t o m blivit omnämnd i Jan Josefssons bok (det ni!).

Listan blir, som ni märker, lång. Och då har jag inte ens räknat upp allt.

Vem hade trott det av en sketen arbetargrabb från Kjellingatan i Kumla?

Jag inser att jag har haft en hel del flyt som har blivit sedd och fått förtroende. Jag inser också att jag nog har viss talang för det jag gör, men också att jag fått jobba hårt för att hinna med i det tempo som mina uppdragsgivare krävt av mig.

På det hela är jag jäkligt lyckligt lottad. Och, när allt kommer omkring, rätt nöjd med tillvaron.

Det är en rätt skön känsla att ha i magen när man strax ska sova...

Godnatt på er!

No comments: