Tuesday, March 09, 2010

Bimpa goes arg konsument

För er som läst om vår Egypten-resa är uttrycket "it´s winter" ingen nyhet. Jag har självklart reklamerat den icke-fungerande air conditionern till Ving, varifrån jag nu har fått svar.

Läs det, och min respons, här nedan:

Från Ving:s kundservice:
Vi på Ving vill först och främst tacka för att ni har tagit dig tid att berätta för oss om Era upplevelser. Det är viktigt för oss att få ta del av både positiva och negativa synpunkter från våra kunder, eftersom alla synpunkter kan hjälpa oss att bli bättre. Vi beklagar att ni inte känner er fullt nöjda med boendet på Grand Resort och vi har tagit upp er reklamation med hotellets customer manager. Han säger att luftkonditioneringen var avstängd då man inte förväntade sig så varmt väder och i februari brukar temperaturen ligga kring 20o dagtid, 10o nattetid. Nu blev det ovanligt varmt på dagarna och det är tråkigt att hotellet reagerade så långsamt med att koppla på kylan. Samtidigt ska sägas att ni kontaktade Ving först efter flera dagar varför vi inte fick någon möjlighet att avhjälpa problemet lite snabbare. Enligt hotellet erbjöd man er en fläkt samt att de gärna hade ordnat med rumsbyte till ett skuggigare läge.


Vi beklagar ert missnöje och betalar ut X kronor i prisavdrag till er.

Jag hoppas att ni fick med er även många trevliga reseminnen hem från Egypten och att alltig blir bra för er vid framtida resor.

Med vänlig hälsning

N N
Kundservice



Mitt svar:


Tack för svaret. Avslutningen på ditt brev väcker dock en del frågor.


1. Du skriver bland annat att vi inte kontaktade er i tid. Detta är inte sant, och jag blir faktiskt lite förbannad när jag läser det du skriver. Vi kontaktade den annars utmärkta guiden Dina på Vingkontoret på söndagens förmiddag. Dvs ett dygn efter det att vi uppmärksammat hotellet på problemet. Det kanske var fel av oss att tro att hotellet skulle åtgärda denna småsak, det kanske var fel av oss att tro att air conditioner faktiskt ingick i bokningen med tanke på att det stod så i våra papper.

Vad var då resultat av att vi faktiskt pratade med Ving? Först lämnade Dina ett brev brev till oss på söndagskvällen där hon skrev att vi skulle höra av oss om det inte hände något i rätt riktning. Dagen efter (dvs måndagen) pratade jag med henne igen, och senare samma kväll fick vi ett nytt brev från henne där hon meddelade att hotellet inte hade kylan igång under vintertid. Sorry, liksom. Så du får ursäkta om jag inte ger så mycket för den "hjälpen". Jag har kopior på hennes brev om du är intresserad.

Hur tycker du att vi skulle ha gjort? Skulle vi ha kontaktat Ving INNAN vi påpekade felet för hotellet? Jag tror mig veta svaret på den frågan...


2. Du skriver om att hotellet gärna hade erbjudit oss ett annat, kyligare rum. Varför gjorde dem inte det då? Jag pratade med åtta-nio olika hotellpersonal under de fyra dagar de vägrade hjälpa oss, och alla rabblade "it´s winter" och alltsomoftast hänvisades till någon tekniker/manager som inte var där. När jag försökte fråga vad som var det verkliga problemet (var systemet trasigt?, var personen med den enda nyckeln till kontrollrummett bortrest? saknades det komponenter?) fick jag endast hånleenden som svar. Du får ursäkta, men det känns som en rätt dålig efterkonstruktion av din kontakt på hotellet. .


Den fläkt du nämner fick vi på måndagkvällen kl 21.00, dvs nästan 3 dygn efter att vi påpekat problematiken. Fläkten gjorde att min sambo kunde sova den natten, men inte jag då jag inte var hjälpt av att den fortfarande lika varma luften cirkulerade i rummet utan möjlghet att vädra eller sänka temperaturen. På tisdagens eftermiddag satte de som du redan vet igång kylan, och då återstod alltså två nätter.


Jag förstår att ni har att hantera massor av sura kunder som av olika skäl hör av sig till er, och att det kan gå fort ibland. Jag hoppas dock att ni i fortsättningen kollar upp fakta lite noggrannare innan ni kommer med anklagelser likt det du gjorde i ditt svar till mig.

1 comment:

Anonymous said...

Intressant läsning. Jimmy goes Don Quijote! Lycka till med din kamp mot väderkvarnarna...

Resebolagens service garantier för en bra resa ger jag inte mycket för.