Tuesday, July 29, 2008

Ernst i farten igen...

Nej, jag tänker inte göra Ernst till en ny Roy Andersson (läs tidigare inlägg om ni inte fattar). Men jag är lite fascinerad av hur denna drama-queen från Närke lyckas få till rubriker av ingenting.

Igår t ex, så kunde man läsa i Aftonbladet om hur Ernst nästan fick sätta livet till under en inspelning i Stockholms skärgård. Eller det var iaf det intryck man fick av löpsedeln (!) och av ord som följande i själva artikeln:

"– Det gick så snabbt allting, och jag hörde skepparn som var med ropa: Så här får de inte göra Ernst! Kan du simma? Då var jag rädd, det var jag.
Vad hann du tänka?
– Inget, vi kunde bara ha någon slags tro på varann. Att vi skulle klara det."

Oops. Vad är detta? Har jag haft fel om karln? Är han innerst inne en hjälte, eller till och med en tvättäkta superhjälte som med risk för liv och lem gör en insats för mänskligheten/skärgårdsborna/alla beundrare?

Nja. Kanske inte ändå. För om man läser artikeln så inser man att orsaken till uppståndelsen var att den helikopter som filmade Ernst och en annan man i en liten båt orsakade så mycket vågor att båten var nära att välta... Oj då. Stackars liten. Kom

Sorry, Ernst. Du är ingen superhjälte, du är inte ens någon hjälte. Just nu befinner du dig i samma otrevliga fack som Big Brother-Linda, bluff-Runar och Gynning-jäntan varit i länge: ni som gör allt för att få rubriker i kvälls- och skvallerpress. Och det är f-n inget att vara stolt över.

Ni som inte såg löpsedeln (!) och artikeln igår, kan läsa om "dramat" här:
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article2982994.ab

5 comments:

Anonymous said...

fast egentligen är han ju faktiskt från Värmland :). Som han uttryckte sig när han besökte någon loppis i krokarna. Jag är hemma!!

Bimpa said...

Ja, han är säkert från Norrland också. Och Skåne. Och Medelpad. Han hör ju på något sätt ihop med alla möjliga sorters människor. Som en allkonstnär, liksom. Det är väl därför han är så "populär" och har så många "beundrare".

Anonymous said...

beror väl på var du tänker placera Degerfors :)

Anonymous said...

Tänkte just upplysa JLH det samma. Han är från Degerfors. Och jag ycker alltid att det är lite jobbigt att se honom på TV, men så kan jag inte låta bli att undra hur det var att vara Ernst och växa upp i Degerfors. Han förtjänar nog all TV-tid han får =)

/Ullis

Anonymous said...

Har du problem med medialt framgångsrika män?

Din "icke uppskattning" av Roy Andersson kan jag till stor del hålla med om.

Men låt Ernst synas i TV och låt tidningarna skriva om hans ev. sjönöd. Det finns väl inget annat att skriva om. Sommaren 2008 är ju lika torr på mediala inslag som tidigare år. Om jag ska välja att läsa i tidningarna om ännu en tragisk rättegång eller hur och på vilket sätt Ernst klarar en båtresa är valet ganska enkelt.

Om jag inte har helt fel så utspelades Ernst sjödrama på västkusten.