Thursday, July 24, 2008

Lägesrapport och så lite fotboll

Först en lägesrapport om sakernas tillstånd: Är tillbaka i jobblunken igen. Känns förvånansvärt bra. Lagom mycket att göra, och tid finns både till att njuta av solen och värmen som hittat hit och att jobba med det som är kvar av flyttgöra.
Apropå flytten är jag nu helt klar med gamla lägenheten, och jobbar oförtrutet vidare med att komma i ordning i nya. Känns riktigt bra, även om jag ärligt talat är rätt trött på flyttkartonger... Vad gäller katterna så trivs de på balkongen, vilket bilderna nedan kanske visar.


Det som är lite tråkigt är att flera av mina närmaste vänner inte är tillgängliga för att umbås. Hade faktiskt varit kul om det fanns fler att "leka" med. Nya grannen Jenny är hemma nån gång i veckan, packar om väskorna och vänder, redo för nya äventyr med älsklingen P. Kenneth och hans Klara ägnar semestern åt att bygga kök, montera möbler och sätta upp lister i den lägenhet de vill sälja senare i sommar. Magnus "jag kan aldrig sluta jobba" Ekman tar på sig dubbla pass på jobbet, och jobbar dessutom extra på krogen. Även om de var och en har fullt giltiga skäl för sin frånvaro får det fan bli bättring här framöver... ;-)
Skönt är dock att systrar x 2 samt farsgubben kommer och hälsar på imorgon. Hoppas kunna åka ner till Sydnärke jag också, det är nåt särskilt med att krama syskonbarn, äta Semurgs kebabrulle med mild sås och njuta av tystnaden ute i Skeppsta, där farsan bor.

Glada arbetare på plats i Bandhagen, där Kenneth och Klara renoverar lägenhet.

Köket så som det såg ut onsdag kväll vid 20.00 ca. Några timmar senare var det riktigt fint.

Så till fotbollen. Jag var nyss och såg Bajen vinna kvartsfinalen i Svenska cupen mot mitt andra fd hemmalag Valsta Syrianska. För ett antal år sedan var jag med och fattade beslut om att bygga den vackra Midgårdsvallen i Märsta, där V-Syrianska spelar sina hemmamatcher och det kändes bra att komma tillbaka i den grön-vita skruden.
Kvällen till ära sattes nytt publikrekord, med över 3100 åskådare. Vädret var dessutom strålande.
So far so good. Men det jag inte köper är hur vissa ditresta bajen-supporters sköter sig.
Några exempel.
"Vi hatar Valsta" skanderar en del av klacken. "Ni kan sluta trumma nu" skriks det till det tappra Valsta-klacken, som är härliga att skåda med sitt oavbrutna stöd till sitt lag. "Ni bränner bara kebaben" ropas det vid ett tillfälle. Eh... va? Vad är det för larv? De spelar ju för f-n i div 1, spelar just ikväll den kanske största matchen i sin karriär och kan på intet sätt utgöra någon konkurrent mot Bajen, förutom just i denna match där Bajen vann lätt med 4-0, vilket var i underkant. Så varför detta "hat"? Jag vet dessutom att flera av dem som följer Valsta Syrianska är trogna Bajen-fans, på samma sätt som flera Bajen-fans jag känner hejar på Barcelona eller Man Utd i andra ligor. Nä - väx upp ett par decimeter. Vissa lite storhet. Vissa vad fotboll och idrott handlar om egentligen.
Så till kvällens mest absurda: En bit in i matchen kommer det ett ganska stort gäng s k Bajen-fans springande från vägen utanför, och försöker klättra över det tre-fyra meter höga stängslet in på arenan. Strax efter kom polisen i sina pikétbussar och de lyckades, tillsammans med tappra ordningsvakter på arenan, få ordning på gänget, under vilda protester. Det här fattar jag inte heller. Biljetterna kostade 110 kronor, och det fanns gott om plats. Varför bråka med polisen och ordningsmakten i onödan? Men det är klart, det förutsätter ju att det är fotbollen som är det viktiga och så verkar knappast vara fallet hos vissa pubertala fjunisgäng, oavsett vilket lag de säger sig heja på.

No comments: