Tuesday, October 10, 2006

Antagen bokutmaning

Fick denna utmaning av min vän Ullis. Självklart ställer jag upp...

Here goes:
1. En bok som förändrat mitt liv.
Det är inte en bok - utan faktiskt en hel serie böcker av David Eddings. Serien heter Sagan om Belgarion på svenska ("the Belgariad" på engelska) och fick upp mina ögon för Fantasy-genren på allvar för drygt 15 år sedan. Nu har jag dryga två Billy-bokhyllor med Fantasy - inlusive allt som David Eddings och frugan Leigh producerat.

2. En bok jag läser mer än en gång.
Alla böcker utom de som är dåliga. Riktigt bra böcker läser jag om och om igen.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö.
"How to survive on a remote island for dummies" om det finns någon sådan.

4. En bok som fick mig att skratta.
"Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi.

5. En bok som fick mig att gråta.
Har inte gråtit till någon bok - ännu. Men det kanske kommer.

6. En bok jag önskar hade skrivits.
Make love not war - en guide till hormonstinna hannar i världspolitiken.

7. En bok som inte borde ha skrivits.
Mein Kampf. Eller vilken som helst av Timbro-Johan Norbergs alster.

8. En bok jag just nu läser.
"Ett öga rött", av Jonas Hassen Khemiri.

9. En bok jag tänkt läsa.
Koranen. Bibeln har jag redan läst.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare.
Kommer inte på några just nu, men så fort jag gör det så redigerar jag detta inlägg.

1 comment:

Anonymous said...

I punkten: vilken bok fick dej att gråta, då ska du läsa Dave Pelzers böcker om "Pojken som inte fanns" där han skildrar sitt liv från barnsben till vuxenliv och familjefar. Den fick mig att gråta efter 10 sidor.....inte av lycka utan av ren vrede! Har nog aldrig vart så arg när jag läst en bok!
//Anna