Wednesday, May 28, 2008

Oops...

Ni har väl alla sett (m)-annonserna som prytt tunnelbanan osv? Det är faktiskt rätt snygga annonser, även om jag är tveksam till om de verkligen funkar då det är ganska magstarka påståenden som vissa av dem smyckas med.

Konceptet är "nya" och "gamla" där de med enkel grafik försöker illustrera för den som ännu inte fattat det att med alliansen vid styret så har i stort sett allt blivit bättre. Sjukvården, skolan, jobben - ja allt.

Även om jag som sagt kan gilla bildspråket, så hade lite mer självkritik varit på sin plats. Det blir lite smått patetiskt att försöka förklara för t ex Skärholmsborna (som jag möter dagligen) att det är bättre med mindre pengar till skolan, högre SL-avgifter, nedlagd närakut osv. Tvångsförsäljningen av lägenheter mot folks vilja är också en personlig favorit i det stora "valfrihets"-hyckleriet.

Jag såg att (s) gått ut med en motkampanj, vilket jag tror är bra även om jag saknade en klockren vinkel, nämligen en "före" och "efter" där det som framförallt (m) gick ut med innan valet ställs mot det de säger och gör nu.

Ta jobbgarantin i Stockholm t ex:

Innan valet
"Den som söker socialbidrag på grund av arbetslöshet ska erbjudas jobb inom fem dagar"

Efter valet
"Oops... det går ju inte att lova nåt sånt, det förstår ju vem som helst."

Eller gräddfiler i vården
Innan valet
"Vi ska inte sälja några akutsjukhus, vi vill inte ha gräddfiler i vården"

Efter valet
"Men va fan... Det är väl inget farligt med lite försäkringsfinansierad vård, eller hur?"

Bostadspolitiken
Innan valet
"Vi värnar allmännyttan"

Efter valet
"Första, andra, tredje, SÅLD!"

Sjukvården igen
Innan valet
"Vi vill satsa på sjukvården"

Efter valet
"Tillägg: för dem som har pengar. Låt tusen läkarmottagningar på Östermalm och i Vasastan blomma"

Valfriheten
Innan valet
"Vi älskar valfrihet"

Efter valet
"Tillägg: om ni väljer det vi vill att ni ska välja. Annars blir det ju fel, liksom"

Typ.

No comments: