Wednesday, October 08, 2008

Debatten fortsätter...

Diskussionen fortsätter kring den "bomb" jag släppte i måndags kväll. Nu har också Johan Sjölander både kommenterat och bloggat om det. Liksom min vän Ullis.

Jag är helt tagen av nivån på engagemanget från dessa och andra, även om jag visste att det är en fråga som engagerat och fortfarande engagerar.

Så med all respekt för det som framförallt Ullis skriver om att bli marginaliserad, så står det faktiskt inte i motsats till det jag har framfört.

Jag menar t ex att den, i mina ögon, fejkade indelningen aka sorteringen aka etiketteringen av höger- och vänstersossar som jag pekar på hämmar en frisk och nödvändig intern-debatt inom (s). Och har så gjort under flera år.

Det är egentligen rätt grundläggande gruppsykologi: Alla vill ha en tillhörighet. Och för vissa är det nödvändigt att definiera både sig själv och andra lite extra mycket. Vi och dom, liksom.

Problemet är bara att om jag sorteras in i facket "högerspöke" kan de som definierat sig själva som "vänstersossar" avfärda mig och det jag säger utan att behöva lägga kraft på att lyssna på mina argument. Och tvärtom, såklart. Om jag sorterar in Johan som "vänstertomte" kan jag förhålla mig till honom på ett annat sätt än om jag tog honom på allvar.

Etikettering fördummar. Och lägger locket på. Jag vet åtminstone två vänner som tycker saker om det jag skrivit här på bloggen de senaste dagarna, men som inte vill kommentera då de inte vill "outa" sig som det ena eller det andra.

Jag har sett detta såååå många gånger, både inom SSU och (s) och jag har själv gått i fällan ett antal gånger. Och jag blir lika frustrerad varje gång.

Jag såväl inser som uppskattar och uppmuntrar, vilket jag skrivit ett antal gånger nu, att det finns åsiktsskillnader inom (s). Det är skitbra! Går det att dra en linje mellan vilka som är vänster och vilka som är höger? Nej. Gynnar denna sortering/etikettering den fria debatten? Där kan vi nog alla stämma in i ett rungande NEJ!

6 comments:

Anonymous said...

Du vet att jag håller med dig i mycket. Det jag främst ville få fram var att marginaliseringen och tystandet av den omfattande interna kritiken som tyckte att partiet svängde allt för kraftigt i sin politik under 90-talet faktiskt till stor del ledde fram till ställningskriget. Sedan spädde ledande politiker inom partiet kraftigt på det i eu-valrörelsen - de flesta såren börjar läkas men det var ju riktigt många partikamrater som kände sig totalt överkörda och riktigt orättvist behandlade. Det var inte en vacker tid och för en del sitter de såren djupare än hos andra.

På många sätt upplevde i alla fall jag den tiden på ungefär samma sätt som att idag sitta i opposition i Örebro - men värre - eftersom det hände inom mitt eget parti.

Det var nödvändigt att positionera sig för att överhuvudtaget få till en debatt.

Kanske upplever en del samma sak idag. Jag tror att man måste vara jäkligt observant på fenomnenet och ta det på allvar inte bara säga att "dom som pratar om höger och vänster i partiet gör fel och är dumma" - den känslan genomsyrade inlägget du skrev och det gjorde mig rätt berörd.

För att få ett bra intern debatt så måste man också se olika maktförhållanden - vilka som tas på allvar och inte. Vilka interna klubbar som finns och inte.

ps. hoppas vi ses snart. Tänkte jag skulle ta en tur till sthlm någon helg och se din nya lägenhet men J är ju så jäkla upptagen hela tiden *S*

Nathalie Sundesten Landin said...

Jag delar din uppfattning. Men kanske mest för att jag har svårt att se att människor rakt igenom är vänster eller rakt igenom höger. Själv varierar det för mig. Jag är sosse i själ och hjärta. Men sakpolitiskt kan jag emellanåt sväva än dit och än hit. Jag har aldrig själv betecknat mig som något annat än just sosse.

Anonymous said...

Jag läser och begrundar. Du skriver bra, Jimmy!

Bimpa said...

Ullis. Du vet att jag har dig som förebild på många sätt. Men i den här diskussionen är jag faktiskt lite stött av hur bland annat du tolkade in saker som inte finns i det jag skrev.

Du skrev i ditt sista inlägg:
"Jag tror att man måste vara jäkligt observant på fenomnenet och ta det på allvar inte bara säga att "dom som pratar om höger och vänster i partiet gör fel och är dumma" - den känslan genomsyrade inlägget du skrev och det gjorde mig rätt berörd."

Återigen, för sjuttielfte gången i den här diskussionen: DET ÄR KLART ATT DET FINNS SKILLNADER INOM (S)! DET ÄR BRA MED DEBATT! DET ÄR BRA MED SKILLNADER! Men för den skull är det INTE ok att sätta etiketter på andra, eller att sätta felaktiga etiketter på sig själv i syfte att få andra att framstå som sämre sossar. Sorry, jag köper inte det.

För det jag under alla år har störts av, och efter bästa förmåga försökt motverka, är den schablonmässiga och på många sätt felaktiga etiketteringen av folk. Snacka om något som har tystat debatt, fördummat diskussionen och på ett jäkligt starkt sätt bidragit till den stora konflikt som inte bara du och din generation har upplevt, utan också jag och min generation. Och generationen efter det. Dagens SSUare städar fortfarande upp eftet partyt som ägde rum under den tiden. Offer fanns det många på alla kanter, men få av dem är ärligt talat kvar i politiken.

PS Du är välkommen till El Stockholmo när som, det finns sovplats på flera våningar i vårt sossehus... ;-) DS

Anonymous said...

Jag skulle säga att det finns ideologiska spänningar inom Socialdemokratin (vilket även du skriver) och även om jag tycker att orden "vänster" och "höger" är klumpiga begrepp så blir det med den bakgrunden svårt att säga: "Att det inte finns någon vänster inom socialdemokratin".

Det är klart att det finns, men frågan är vem som har rätt att definera vad det är och på så sätt utdefinera det icke-önskvärda som höger. På samma sätt går det att diskutera vem/vad som skapade begreppen förnyare - traditonalister och i vilket syfte. Och med vilka konsekvenser...

Det jag gillar med dina inlägg är att du utmanar etiketterndet och revirpinkandet. Om vi lyckades komma bort från vi och dom tänkandet skulle samtalen kunna bli fördjupade och betydligt mer intressanta inom partiet. Där är vi övverens - Så fortsätt kampen mot etiketterandet!

Fiffigananette said...

Stå på dig kompis! Du skriver Fascinerande och otroligt bra! Hoppas allt är väl med sig och nya jobbet.
Kram a