Wednesday, January 20, 2010

Mona och Jonas bäst just nu

Jag beundrar Mona Sahlin, det har jag alltid gjort. Både för att hon är den politiker hon är och har varit under alla år jag har brytt mig om politik, och för att hon alltid hittar kraft att komma tillbaka, trots motgångar.

Vem som helst hade grävt ner sig med tanke på de personliga påhopp hon har fått utstå genom åren. Motståndare och proffstyckare ägnar också som bekant absurt mycket mer tid åt hennes personliga egenskaper (som är usla i deras ögon) än åt den politik hon står för.

Trots detta står hon där, vecka efter vecka, i talarstolar, på fabriksgolvet, på fackmöten och i direktsänd TV och maler på om vad hon och hennes parti står för, och vad de röd-gröna vill göra om de vinner valet i höst.

Det förtjänar den djupaste respekt.

En annan person som förtjänar all tillgänglig respekt är Jonas Jerebko. För er som inte vet vem han är så är han en helt vanlig grabb från Kinna som just nu tar basketens högborg NBA med storm.

Det är många svenska basketstjärnor som genom åren drömt om NBA, utan att ha varit i närheten. Några, t ex Torbjörn Gehrke och Rudy Mbemba, har måhända snackat snacket men inte gått gången om ni förstår översättningen.

Så kommer då Jonas Jerebko. Från Kinna vidare till Plannja och sedermera italienska ligan. Han drömmer inte om NBA. Han gör NBA. Bara det att han blir draftad är stort. Så åker han till storlaget Detroit Pistons sommarläger och tar alla, inklusive den omtalat tuffe fystränaren, med storm.

Han visar också, när han pga skador får mer speltid under hösten än vad som är brukligt för en rookie, att han inte är nöjd med att stå i laguppställningen, han vill ha speltid.

Det kan vara svårt att greppa hur stort det här är, man måste nästan vara basketnörd för att fatta.

Det är en stor skam att ingen svensk TV-kanal sänder NBA. Jag förstår att intresset för basketligan inte är så stort, den suger. Men det gör inte NBA. Och där finns en svensk som bryter ny mark och sätter Sverige på basketkartan.

Låt oss hoppas på bättring.

2 comments:

Hasse Sandberg said...

Håller med dig helt och hållet! Att svenska tv-tittar inte ges möjlighet att se NBA-basket är en skam. Fotboll kan man visa från vilken liga som helst i världen även om det inte finns en svensk spelare på plan.

Zelda Helena said...

Jag har ingen som helst koll på basket, men jag har varit intresserad en gång i tiden (när du var i min ålder och jag var en liten knatte (jag ÄLSKAR det ordet!)), och jag vill bara säga att.. det är ascoolt att ha en svensk där. Tack för informationen. Nu bor jag inte i Sverige så jag kan tyvärr inte klaga på att jag inte kan se NBA, men jag kan visa min sympati. Stackars Jimmy. Kram