Jag är som sagt på plats i Almedalen, för åttonde eller niond gången. Det är som vanligt väldigt intressant, och (som tur är) också mycket jobb.
I år är det 662 seminarier och andra aktiviteter under Politikerveckan. Det är en ökning med nästan 50 procent sedan förra året. Man skulle kunna filosofera kring detta, men det överlåter jag åt andra att göra. Istället tänkte jag göra en kort betraktelse.
Flera av seminarierna handlar om media, medias makt, journalisters syn på politik och politiker, hur man får genomslag på bästa sätt osv. Det är verkligen mumma för en medienörd som undertecknad. Men det är väldigt tydligt att målet med en betydande del av dessa aktiviteter inte är att folkbilda och utbilda, utan snarare att sätta bilden och pinka in det egna reviret.
Tidningsutgivarna anordnar seminarium om mediernas makt. Mediebevakningsföretaget Cision har seminarium om vikten av att bevaka och mäta media. Osv.
Fast på något sätt så gör det inget, det blir ändå rätt intressanta diskussioner och sammantaget blir Politikerveckan i Almedalen ett veritabelt smörgåsbord för den som är samhällsintresserad.
Dripp dropp
9 years ago
No comments:
Post a Comment